Østerlars Lokalhistoriske Forening

Østerlars Lokalhistorisk forening

Vi mødes ikke p.t. Men ellers:

Vi kigger på gamle billeder, og deler vores viden omkring huse og mennesker der var i Østerlars før i tiden. Man kan også komme forbi, og måske få lidt hjælp med hvad der skete med det hus hvor man voksede op eller lign. Der er også løbende arrangementer, byvandring med tema, foredrag osv. Ofte i samarbejde med borgerforeningen

Her på siden vil der efter hånden, komme lidt historier og billeder om forskellige huse og måske personligheder i Østerlars. Der har været ry for at mange fik ”øge navne” i Østerlars, måske fordi man havde lavet en dumhed,

oftest efter hvad deres erhverv var. Dog altid med et glimt i øjet.

Håndkøbs udsalg i Østerlars.

Ved et sognerådsmøde den 16 februar 1932, blev det vedtaget at kommunen skulle søge indenrigsministeriet om at få et håndkøbs udsalg, der kom svar at Allinge Apotek kunne sælge apoteker varer i Østerlars.  Det kom til at ligge på Nybrovej 24, og i mange år var  det Anna Ingvorsen (blandt Østerlarsbo kaldt ”Pille Anna” hun solgte jo piller) som stod for det, og var der indtil, håndkøbs udsalget blev flyttet til frisørmester Kåre Poulsen Nybrovej 8, håndkøbs udsalget var hos Kåre indtil han sælger og flytter til Nylars. Derefter bliver håndkøbs udsalget flyttet til Brugsen hvor det er nu. For 4 til 5 år siden blev det Rønne Apotek og ikke længere Allinge som det var fra starten.